Anael Martin

Coordinadora artística

Ha treballat sota la direcció artística d’Alicia i Fernando Alonso al Ballet Nacional de Cuba, companyia en la qual va romandre durant vint anys arribant a ser primera solista, professora i repetidora. Com a ballarina, va interpretar tot el repertori clàssic i igualment coreografies folklòriques, neoclàssiques i contemporànies. Amb aquesta companyia viatja per més de cinquanta països d’Amèrica, Àsia i Europa, ballant en els teatres més emblemàtics i participant en nombrosos festivals nacionals i internacionals de dansa.

Va treballar durant tota la seva carrera amb professors com Fernando Alonso, Karemia Moreno, Aurora Bosch, Loipa i Araujo, Josefina Méndez, Mirta Pla, Azari Plisetski i Hugo Guffanti. Ha col·laborat amb nombrosos coreògrafs nacionals i internacionals de la talla d’Alberto Méndez, Alberto Alonso, Iván Tenorio, Antonio Gades, José Antonio Ruiz, Maria Rovira, Brian Mc Donald, Màxim Morricone, Hilda Riveros.

En acabar la seva carrera com a ballarina, es trasllada a França i ingressa en la Companyia de Blanca Li com a professora i assistent de coreografia. Paral·lelament col·labora com a professora de ballet i assistent de posades en escena de l’Òpera de París. Posteriorment, sota la direcció de Blanca Li, es trasllada a Sevilla, Espanya, com a Coordinadora Artística del Centre Andalús de Dansa.

Com a mestra ha estat convidada a companyies com l’Òpera de Dessau i la Komische Oper a Alemanya. Companyia Nacional de Dansa a Espanya dirigida primerament per Nacho Duato i posteriorment sota la direcció de José Carlos Martínez. Centre Nacional de Dansa de París, Òpera de Lió, Finnish Ballet, Gala de Solistes de l’Òpera de París. A més, ha impartit cursos en tots els conservatoris professionals de dansa d’Andalusia i al Conservatori Superior María de Ávila de Madrid. Ha estat mestra repetidora des de 2015 a 2019 a la Companyia Nacional de Dansa sota la direcció de José Carlos Martínez.

Ha col·laborat amb José Carlos Martínez en diversos projectes, com són les “Gales d’Estrelles de la dansa espanyola” com a assistent de direcció. En el muntatge de la seva versió del Corsario per l’Òpera de Ljubljana, Eslovènia, com a assistent de coreografia i com a professora estable des de fa quatre anys al Sapporo Ballet Seminar dirigit igualment per José Carlos Martínez, al costat d’Agnes Letestu i professors convidats de l’Òpera de París.

Actualment forma part del Programa d’Alt Rendiment en Dansa (PAR) de la Factoria Cultural de Terrassa com a coordinadora artística i professora.