Rodolfo Castellanos

Director artístic

Ex-ballarí principal del Ballet Nacional de Cuba, la seva trajectòria acadèmica es resumeix amb el graduat com a ballarí i professor de Ballet Clàssic a l’Escola Nacional d’Art de l’Havana, Cuba. Com a professors principals va tenir Fernando Alonso, Joaquín Banegas, Josefina Méndez i Ramona de Sáa.

Es va graduar a l’Institut Superior d’Art el 1993. Llicenciat en Art de la Dansa amb l’especialització de Ballet a Ciutat de l’Havana, Cuba.

També va obtenir la categoria de professor d’instructor principal de l’Institut Superior d’Art a l’Havana, Cuba i es va graduar al Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del teatre de la Diputació de Barcelona, ​​en l’especialitat de Pedagogia de la dansa (2015).

La trajectòria artística és brillant: va debutar com a professional el 1973 amb el Ballet Nacional de Cuba. Del 1975 al 1977 va passar a formar part del repartiment del Ballet de Camagüey. El 1977 torna al Ballet Nacional de Cuba, sota la direcció d’Alicia Alonso, on ha tingut una carrera professional ascendent: Primer Artista 1977, Solista 1982, Primer Solista 1985 i Ballarí Principal 1986.

El seu repertori inclou tots els papers principals de la gran tradició romàntica-clàssica, va ser convidat en nombroses companyies de dansa com a ballarí principal i va estrenar a tot Amèrica la versió del ballet Spartacus del coreògraf hongarès Lazlo Zeregi al Ballet de Santiago de Xile.

Ha compartit escenari amb estrelles com Julio Bocca, Marcia Haydee, Vladimir Vasiliev, Alicia Alonso, Paolo Bartolucci entre d’altres.

Va treballar amb diferents coreògrafs contemporanis com Michel Descombey, Jhon Wisman, José Antonio, Antonio Gades i va interpretar totes les obres de coreògrafs cubans com Alberto Mendes, Gustavo Herrera o Ivan Tenorio.

Com a docent, podem destacar que des de 1982 ha alternat la seva tasca de ballarí com a professor a l’Escola de Ballet Cubana de l’Havana, on ha obtingut excel·lents resultats entre els seus estudiants, assenyalem Carlos Acosta i Víctor Gili.

El 1992 col·labora amb Ben Stevenson en la producció de The Snow Maiden a Santiago de Xile.

Durant els anys 1994 i 1995 va treballar com a professor i repetidor al Ballet d’Euskadi, sota la direcció de Rafael Martí, on participa el muntatge de Giselle, que es pot veure al Teatro Barakaldo de Sant Sebastià i Teatre Fortuny, de Reus.

És professor convidat el 1995 al Ballet Theatre de Bordeus, França.

També se’l convida a treballar com a professor i repetidor al ballet de Saragossa sota la direcció d’Arantxa Argüelles.

Des del 1999 treballa com a professora a la jove companyia IT Dance, sota la direcció de Catherine Allard.

Els cursos 2000-2001 i 2001-2002 treballa com a professor a la Scuola di Danza Fondazione Teatro dell’Opera, sota la direcció de Paula Jorio. I des del setembre del 2002, va començar a treballar com a professor al conservatori professional de dansa, ensenyant tècnica clàssica, pas de deux i repertori clàssic a l’Institut del Teatre de Barcelona.

Durant el curs 2004-2005 i 2005-2006 ha estat professor convidat a la prestigiosa escola de dansa Rudra Ballet Béjart de Lausana, Suïssa.

Convidat com a professor a l’Escola Elmhurst de Birmingham, a la English National Ballet School i és professor titular del Royal Ballet School durant els cursos 2015-2016 i 2016-2017.

A l’octubre de 2019 va participar al simposi a la Cuban Ballet School de Nova York organitzat per la prestigiosa ballarina Cynthia Harvey per a ABT i durant el mes de desembre va treballar a l’Havana amb la companyia del prestigiós ballarí Carlos Acosta, així com la seva escola.

Ara inicia un nou projecte com a director artístic del Programa d’Alt Rendiment en Dansa encarregat pel Centre Cultural Terrassa.